Hur vi valde namn.

Får frågor lite nu och då om hur vi kom fram till att Elisia skulle heta just det. Jag har ju alltid sagt att jag inte vill ha något påhittat namn osv. Jag har aldrig eftersträvat att det ska vara nått ovanligt namn eller så. Vi hade några namn på lut innan hon föddes, men när hon kom och vi låg och tittade på henne så såg hon inte ut som varken en Irma, Svea eller Inez(vilka var några av förslagen). Förutseende som jag är, så hade jag packat ner våran namnbok i BB-väskan så vi låg och tittade i den på kvällen då hon kommit. Vi hade tänkt att hon skulle kunna heta Elisabet i andranamn då både min mamma och Joakims mamma heter det i andranamn. Men när vi läste namnen i boken så dök Elisia upp och det stod då att det var en variant på Elisabet.

Fint, tyckte vi och så var det bestämt. Frida fick bli andranamnet istället. När jag kom hem så googlade jag såklart namnet och såg att det bara var 117stycken som heter så i Sverige. Jag trodde det skulle vara betydligt vanligare än så, då det låter bekant på något vis. Det står även (till skillnad från vad som stod i boken) att Elisia är en variant på grekiska Elissa and latinska Elysia, det betyder "från de välsignade öarna"

Så är det nu iallafall, och hon är ju en liten Elisia. En Frida Elisia Dernebo.



Denna ser så härlig ut när hon sover med sin moster=)

Kommentarer
Postat av: Caroline

JO, jag hade en hormonspiral förr, och den funkade emellanåt, dock gjorde den ont när ja, jag hade sex. Så de funka ju inte.

Nu vill jag ha någonting med inte för mkt hormoner i, någonting jag kan sluta med själv, och helst nåt som jag inte behöver komma ihåg varenda dag.



Finns de tror du? :P

2011-04-15 @ 07:12:26
URL: http://crazyoldcatlady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0