Lite funderingar och bloggtips

Min blogg är så fantastiskt tråkigt. Mitt fel, absolut. Lite någon annans fel också. Dvs läsarna av bloggen. Skriver jag om lull-lull och oväsentlig skit så får jag kommentarer. Skriver jag nått annat får jag inte det. Så lull-lullet klibbar sig på så vis gärna kvar. Fine för min del också visserligen.

Vill tipsa om en av min favortibloggar. Lady Dahmers blogg. När jag började läsa den för ett par år sedan så tyckte jag att människan var rubbad. Tänkte "amen fan låt pojkar var pojkar, och flickor vara flickor" osv. Har dock sakta men säkert ändrat mig och har iallafall en liten genusmedvetenhet i mitt föräldraskap. Vill inte klistra på Elisia ett tvång att vara söt och gullig och ha en massa "rysch-pysch" på sig (tänk isabelle adrians flickstackare) Jag vill att hon ska få vara som hon är, och välja det själv. Kan ju också bero på att jag själv alltid har känt mig sjukt obekväm i klänningar och liknande. Elisia har absolut en del "tjejiga plagg" i sin garderob. Men ja, en del av er fattar säkert vad jag menar. Jag tycker det är fint med färg på barn. Klara färger, det kommer även vara gällande om jag i framtiden skulle få en pojke. Här är ett bra inlägg om Genus och här är ett himla bra inlägg om att inte berömma sitt barn i tid och otid. Sedan är jag naturligtvis (som gäller alla människor) inte överens med ovan nämnda bloggerska i allting men hon har många bra ideér och tankar. Läs gärna lite om genus och återkom med era åsikter!

Ja. Nu har jag sagt vad jag vill ha sagt för ikväll. Nu ska jag gå och lägga mig, för Elisia har kommit på att det är helt okej att kliva upp klockan halv sex-sex på morgnarna. God Natt!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker att du har en sund inställning. Elisia ska få vara den hon är. Men problemet är ju att barn och även vi vuxna är i händerna på starka krafter som påverkar och styr. Det är inte lätt att stå emot.I skolan tycker jag att det ibland varit vår uppgift att lägga stenar i den forsen.Det är klart att man som förälder påverkar sitt barn Mamman i bloggen är ju väldigt medveten men man måste väl också leva med lite i forsen. Annars tror jag att det blir väldigt jobbigt. Jag tror att Elisia blir en stark och empatisk flicka.

2011-09-05 @ 11:55:44
Postat av: Natalie

Fast man måste nog lägga lite stenar i forsen. Hade man skitit i det så hade inte kvinnor haft rösträtt heller. Jag är övertygad om att Elisia blir stark och empatisk. Men jag behöver inte tala om för henne att hon ska gilla rosa och rysch-pysch och hon behöver inte titta på disneyskit med prinsar och prinsessor och lära sig något snedvridet om hur man ska bete sig för att fånga en man osv.

2011-09-05 @ 21:30:01
URL: http://saranatalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0