Jägare inneha vapen - en rättighet?

Även om vi inte har en lika liberal vapenpolitik som i vissa andra länder så kan jag tycka att den är slapp nog ändå. Varför ska folk få ha vapen alls? Jag förstår att jägare måste ha vapen - vid jakten. Men jag ser ingen orsak till att de ska ha vapen hemma året om. Finns ingen mening med det. Om man är aktiv jägare så kanske det vore lämpligare att man får hämta ut sitt vapen då jaktsäsongen börjar och då man ska jaga. Så slipper det ske en massa incidenter bara för att man har vapen tillgängligt. Samma sak tycker jag gäller sportskytte - se Norge 22/7.

Nu är det tydligen ett par ljushuvuden i Ede i Nordanstig som skjutit en karl. Kan sätta många pengar på att det är pga av att de råkar ha jaktlicens och vapen som gör att de nu sköt honom. Men vi får väl se. Jag kan ju ha fel förstås. Men, det är faktiskt otryggt att vem som helst kan ta jägarexamen och få ha vapen. Läskigt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hur skulle jaktlicens och ett vapen orsaka att någon skjuter en annan? Kanske att det är mer tillgängligt, men troligtvis skulle denna idiot hitta ett annat sätt att skada denna karl, knivar finns i vilken kökslåda som helst.

2011-09-13 @ 14:34:18
Postat av: Natalie

För att man har tillgång till ett skjutvapen. När någon blir skjuten på landsbygden så blir de i princip alltid det av ett jaktvapen. Tillgången till vapen gör att man kan skjuta någon. Visst finns knivar i alla kök, men det krävs mycket mer av en människa både fysiskt, men främst psykiskt för att kunna mörda någon med kniv. Det är basic gärningsmannapsykologi. Samma sak med skytteklubbar. Räcker att man har vapnet DÄR då kan jag tycka. Hade Breivik varit tvungen att köpa sitt automatvapen på ett illegalt sätt hade det varit större chans att polisen fått upp ögonen för honom exempelvis.

2011-09-13 @ 19:17:35
URL: http://saranatalie.blogg.se/
Postat av: Sanna

Håller helt med dig, Natalius! Min vapendragare...

2011-09-16 @ 00:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0