Det här med utbildning

Jag hoppade ju som bekant av gymnasiet efter andra året, det var en mängd olika saker som låg bakom det beslutet och jag har sedan dess jobbat istället. Det hade ju varit dumt att hoppa av om jag inte kunde försörja mig menar jag. Hur som haver, nu när jag var gravid med Elisia så hade jag ju en extra motivation till det, särskilt i kombination att de gymnasiebetyg som jag hade skulle försvinna pågrund av att jag inte plockat ut ett slutbetyg inom en viss tidsrymt. Iallafall, innan hon kom hade jag också fått mitt slutbetyg klart.

 

Nu vill jag ju läsa på högskola och är rädd att mina betyg inte kommer räcka till. De jag har från vuxenutbildningen är ju bra men de från gymnasiet är nästan bara G´n och enstaka VG´n och MVG´n. Jag kan ju alltså vara tacksam att jag var klok nog att sluta gymnasiet och göra som vuxen istället. Annars hade ju betygen varit crappy rakt igenom. På torsdag ska jag till studievägledaren och skriva in mig för att börja plugga till vårterminen. Blir heltidsstudier för att optimera mina chanser att komma in på en bra utbildning. Sedan ska jag söka ett par utbildningar samt basåret och sedan får jag nog blunda och hoppa. Är basåret gjort så ska det ju inte vara några problem iallafall. Men vem vet, jag kanske oroar mig helt i onödan också.

 

Oh, jo! En sak till. I många diskussioner, på internet eller i verkliga livet så är det väldigt upprörande om någon vill gå en utbildning där man kan tjäna bra pengar. "Man ska triivas med jobbet" skriker folk då. Eh, ja jo. Som kvinna ska man ju helst känna något FLorence Nighingale-kall och jobba som uska/sska/lärare till crappy betalning. För man triiiiiivs ju så bra. Iofs så brukar det inte låta så särskilt ofta men det var ju iiinte för pengarna man gick utbildningen och bla bla. Jag måste säga att det är omåttligt korkat att inte ta i beaktande vad man kommer att tjäna som färdigutbildad när man väljer utbildning. Det är ju faktiskt förbannat relevant att veta vad man får ut av de hundratusentals kronor man ska investera i studielån. Jag vet inte exakt vad jag vill bli, men jag vet vad jag inte vill vara, och jag sitter hellre på ett kontor och tjänar bra med pengar och tycker att mitt jobb är bajs, än att gå till mitt jobb och tjäna dåligt med pengar och tycker att mitt jobb och min fritid är bajs på grund av senast nämnda orsak. Och hör sen! ;)


Som en klok hipp-hoppare en gång sa:


Man behöver inte veta vart man ska, bara att man ska komma dit.

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja just!

2011-11-21 @ 20:41:58
Postat av: Caroline

Kloka ord.

2011-11-22 @ 06:58:16
URL: http://crazyoldcatlady.blogg.se/
Postat av: elin ♥ Gravid ♥

Jag tycker att man ska ta tag i sitt liv och göra det man vill och inte göra det man borde eller hur man ska säga! Vill man tjäna bra så ska man ju få göra det? för som uska blir man inte rik!:P

2011-11-22 @ 11:05:35
URL: http://flieo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0